Auto die tankt met CNG

Waarom elektrische en hybride wagens in opmars zijn

Kirsten Van Praet

Kirsten Van Praet

3 min. leestijd

Mobiliteit

We moeten de klimaatproblematiek onder ogen zien en dat heeft ook gevolgen voor de auto-industrie. Fabrikanten moeten milieuvriendelijkere modellen op de markt brengen. Volgens onderzoek van Jato Dynamics hebben hybride en elektrische wagens in september 2020 een marktaandeel van 25% veroverd in Europa.

Elektrische en hybride wagens in België

Europa heeft duidelijk de kaart van de hybride en elektrische wagens getrokken met maar liefst 327.800 wagens die in september dit jaar verkocht werden. De dieselwagen is net iets minder populair, terwijl de benzinewagen de norm blijft met een marktaandeel van 47%. Maar hoe zit het in België?

Wij kiezen bij het aankopen van een nieuwe auto nog steeds vooral voor benzinewagens, 47%, en dieselwagens, 35%, maar de elektrische en hybride modellen zijn duidelijk bezig met een opmars. 17% van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt behoren tot deze milieuvriendelijkere groep, waarvan 12% de hybride en 5% de elektrische uitmaken.

Waarom worden elektrische wagens steeds populairder?

Dat er meer elektrische wagens verkocht worden, heeft niet alleen te maken met de bewustwording van de consument, maar ook met aanpassingen in het aanbod. Autofabrikanten moeten zich vanaf 2021 houden aan een maximum van 95 gram CO2/km dat een wagen nog mag uitstoten. Ze moeten dus inzetten op kleinere modellen en alternatieven voor benzine en diesel.

De groep autoproducenten die elektrische en hybride modellen opnemen in hun aanbod groeit dus alleen maar. We denken hierbij dus niet langer enkel aan Tesla, maar ook de Audi e-tron, BMW i3, Citroën AMI, Mazda MX-30, enz. De auto’s zijn nu vaak nog redelijk duur – al zijn er nu ook modellen met aankoopprijs onder de €40.000 - maar hoe populairder de technologie, hoe goedkoper ze zullen worden. We verwachten de komende 5 jaar zeker nog een prijsdaling. Ook de beperking van 200 tot 450 km is nu minder relevant aangezien we vaker thuis zijn en bovendien sowieso gemiddeld maximaal 40 km per dag afleggen.

Trend of toekomst?

Elektrische en hybride wagens zijn dus geen trend die zal passeren, maar ze zullen de komende jaren nog meer marktaandeel veroveren, deels door de prijsdaling en deels door de milieunormen. Toch zal dit niet volstaan om milieunormen te halen. België zal dus naast elektrificatie van ons vervoer, ook meer inzetten op autodelen, wonen in steden, fietspaden en openbaar vervoer. De meest groene kilometer is natuurlijk de kilometer die je niet rijdt.

Rijd jij ook minder kilometers?

Betaal niet voor een kilometer die je niet rijdt

Vragen of hulp nodig?

We helpen je graag verder

lotte lotte
  • Stuur een email

    Binnen 10 dagen antwoord

  • Bel ons

    We antwoorden zo snel mogelijk