Verbodsbord voor dieselwagens

Wat als jouw wagen gebannen wordt uit Brussel?

Kirsten Van Praet

Kirsten Van Praet |

min. leestijd |

Mobiliteit

Als jij met een dieselwagen rijdt met euronorm 4 of lager ben je sinds 2022 niet langer welkom in lage-emissiezone Brussel. Vanaf 2024 wordt ook de Euro 5 gebannen en in 2025 is het de beurt aan Euro 6. Tegen 2030 worden alle dieselvoertuigen gebannen. Wat kan je doen als jouw auto niet langer toegelaten is?

Brussel legt steeds hogere emissienormen op

Heel wat eigenaars van dieselwagens zullen de komende jaren een andere oplossing moeten zoeken om zich in de hoofdstad te verplaatsen. Ook benzine/lpg-wagens zonder euronorm of met euronorm 1 zijn niet toegelaten. In 2025 worden benzine/lpg-voertuigen van Euro 2 gebannen. Vanaf 2028 wordt dat opgetrokken naar de Euro 4-norm, vanaf 2030 geldt de Euro 6d-norm. En vanaf 2035 zijn benzine/lpg-voertuigen niet langer toegelaten in Brussel.

    Waarom worden deze normen opgelegd?

    Vervuilende wagens worden steeds meer gebannen om onze luchtkwaliteit te verbeteren. Het Brussels Gewest heeft in 2018 de lage-emissiezone ingevoerd en sindsdien is de uitstoot van stikstofdioxide en fijnstof in deze regio gedaald met ongeveer 11%.

    De verbeterde luchtkwaliteit zou vanaf 2030 elk jaar zorgen voor een daling van 100 tot 110 vroegtijdige overlijdens. Ter vergelijking: in 2018 stierven 969 mensen in Brussel door luchtvervuiling. Het zou ook zorgen voor een daling van ziektes zoals astma, longkanker, luchtweginfecties en vroeggeboortes. Daarnaast zou de broeikasuitstoot van het verkeer tegen 2030 met 65 % tot 75 % moeten dalen.

    Wat als je auto niet voldoet aan de normen?

    Op je inschrijvingsbewijs kan je in ‘milieuklasse’ zien aan welke norm jouw voertuig voldoet. Wat kan je doen als je wagen niet langer toegelaten is? Particulieren die in Brussel wonen kunnen de nummerplaat van hun voertuig laten schrappen in ruil voor de Brussel'Air-premie. Dit is een bedrag dat je ontvangt en waarmee je in ruil een mobiliteitsalternatief kan betalen, zoals een deelauto, fiets of abonnement openbaar vervoer. Dit bedrag zal verviervoudigd worden en houdt rekening met je inkomen.

    Dit is echter niet voor iedereen een aanvaardbaar alternatief. Voor wie pendelt naar Brussel of toch regelmatig de auto nodig heeft, zal het nodig zijn een andere wagen aan te schaffen.

    Welke auto koop je best aan?

    Wanneer je een nieuwe wagen aankoopt, voldoet die aan de Euro 6-norm. Met de steeds strengere uitstootnormen is het toch verstandig meteen te kiezen voor een zo milieuvriendelijk mogelijk voertuig. Elektrische wagens of wagens op waterstof of aardgas zijn een veilige keuze. Wie voor een elektrische wagen kiest, kan alvast rekenen op extra laadpunten. Of dat er voldoende zullen zijn, blijft de vraag.

    Niet iedereen heeft zomaar een potje gespaard voor een nieuwe elektrische wagen. Het alternatief is een milieuvriendelijke tweedehandswagen.

    > Lees hier waarop je moet letten bij het kopen van een tweedehandswagen

    Man die tweedehandswagen controleert

    Een nieuwe wagen, een nieuwe verzekering?

    We moeten ons aanpassen aan de nieuwe normen, en tegelijkertijd verandert ons rijgedrag. Door de COVID-crisis hebben heel wat bedrijfsleiders gekozen voor structureel thuiswerk, waardoor de wagen vaker stilstaat dan ooit. Aangezien mobiliteit en woon-werkverkeer evolueren, zou ook je autoverzekering mee moeten evolueren. Je autoverzekering zou zich moeten aanpassen aan je effectieve gebruik.

    En dat is ook het geval bij de kilometerverzekering van Corona Direct. Dit is een autoverzekering waarbij je laat weten hoeveel kilometers je op één jaar schat te rijden. Nadien worden het aantal effectief gereden kilometers bekeken en betaal je enkel voor wat je gereden hebt. Bovendien krijg je tot eind maart 2022 15% korting op de Kleine en Full Omnium.

    Koop jij binnenkort een nieuwe auto?

    Ontdek de kilometerverzekering

    Vragen of hulp nodig? We helpen je graag verder