Els Blaton, CEO Corona Direct

Corona Direct engageert zich als Baanbrekende Werkgever: een interview met CEO Els Blaton

Kirsten Van Praet

Kirsten Van Praet |

4 min. leestijd |

Testimonial

Samen met andere organisaties engageerde Corona Direct zich om het traject Baanbrekende Werkgever af te leggen. We vroegen onze CEO Els Blaton waarom we ons een Baanbrekende Werkgever mogen noemen.

Dag Els, Corona Direct spreekt door haar deelname aan het Baanbrekende Werkgever traject een ambitie uit. Over welke ambitie gaat het?

“Een Baanbrekende Werkgever is een werkgever die minder, slimmer en groener onderweg wil zijn. Het is ook een werkgever die zich engageert om haar medewerkers resoluut centraal te plaatsen in een hybride werkomgeving. We zetten vanuit Corona Direct in op al deze vlakken.

Onze grootste focus is het hybride werken. We werkten namelijk een kader uit waarbij vertrouwen in onze medewerkers de basis is. Medewerkers kunnen bij ons minstens 50% van thuis uit werken en door het geleidelijk invoeren van activity-based working*, kan dit tijdens sommige periodes zelfs oplopen tot 75%. Zo hebben ze meer vrijheid om werk en privé te combineren, zonder de noden van onze organisatie te vergeten. Door het hybride werken, werken we ook plaats-onafhankelijk en zorgen we ervoor dat we minder onderweg zijn.”

*Dit is een manier van werken waarbij de werknemer zijn werkplek kiest in functie van de werknoden, bijvoorbeeld een brainstorm op kantoor en een brief opstellen thuis.

    Waarom heeft Corona Direct zich geëngageerd voor dit project?

    “Als directe digitale verzekeraar willen we voorop lopen in de markt. En dat willen we ook voor onze interne organisatie. Door deel te nemen aan dit project, omringen we ons door bedrijven met gelijkaardige uitdagingen en vraagstukken om van elkaar te kunnen leren. De ene staat namelijk verder op bepaalde vlakken dan een ander.

    Zo stonden wij al ver op vlak van telewerk en een aangepaste werkomgeving, maar onze interne enquêtes hebben ons verder laten nadenken over een uitbreiding hiervan en een nieuwe manier van werken. We hebben ook, zoals ik daarnet vermeldde, het voordeel ten opzichte van andere bedrijven dat we een nieuw kantoor aan het inrichten zijn vanuit de logica van activity-based working. We willen echt een kantooromgeving creëren die ervoor zorgt dat medewerkers een extra meerwaarde ervaren wanneer ze naar kantoor komen.”

    Hoe past deze ambitie in het bredere kader van onze strategie?

    “We zijn twee jaar geleden bij Corona Direct gestart met een volledig transformatieprogramma. De klantervaring staat hierbij centraal. Verzekeren moet eenvoudig zijn en het kan volgens ons altijd beter. Daarom lanceerden we innovatieve producten, zoals de Huurdersverzekering Homie, die je flexibel kan afsluiten en opzeggen én waarbij je zelfs maandelijks het pakket kan aanpassen.

    ‘Op één lijn met jou’ is onze slogan naar onze klanten, maar ook naar onze medewerkers. We zetten in op flexibiliteit en gebruiksgemak, voor klanten en medewerkers, waarbij we ook digitaal nabij willen zijn. We vertalen onze prioriteiten in missies en werken op een agile manier. Het project Baanbrekende Werkgever past perfect in onze transformatie. Het voelde dus logisch aan dat we ons hiervoor engageerden.”

    Wat hebben jullie het afgelopen jaar bijgeleerd en geïmplementeerd?

    “We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan een framework voor structureel thuiswerk, met een verhoogde telewerkvergoeding. Vroeger was het toegelaten van 1 à 2 dagen van thuis te werken en dit hebben we verhoogd naar minimaal 50% thuiswerk. In de komende maanden zullen we, zoals vermeld, de eerste stappen zetten naar activity-based working en meer aandacht besteden aan de ergonomische uitrusting van het thuiskantoor van onze medewerkers.

    Verder zullen we begin volgend jaar verhuizen naar centrum Brussel. Hierdoor worden we beter bereikbaar met het openbaar vervoer en zullen vele van onze medewerkers overstappen naar groenere mobiliteit. Dit ondersteunen we nog eens extra via mobiliteitsmaatregelen zoals 100% tussenkomst aan betaalde parkings bij de opstapplaats van openbaar vervoer en de optie tot fietsleasing.”

    Wat brengt de toekomst?

    “Het traject van een baanbrekende werkgever is nooit afgerond. We zullen blijven evalueren en bijsturen. Dat hebben we zo ook ingebouwd in ons framework van hybride werken. We zullen ook extra stappen ondernemen om nog meer een coherente Corona Direct-cultuur te creëren.

    Daarnaast blijven we inzetten op een vergroening van onze mobiliteit. We kunnen nog veel leren vanuit onze interne enquêtes en van andere organisaties. Vandaar dat het netwerk met Baanbrekende Werkgever zo interessant is.”

    Mooi werk. Bedankt voor het interview!

     

    Nieuwsgierig naar onze jobs?

    Vragen of hulp nodig? We helpen je graag verder