Vrouw die belt na een ongeval met de auto

75% van de Belgen weet niet hoeveel ze jaarlijks betalen voor hun pechbijstand(1)

10 min. leestijd

Brussel, 5 mei 2022 – Er komt een drukke reiszomer aan, met veel mensen die met de auto op vakantie zullen gaan. Meer auto’s op de weg betekent ook meer pannes.[2] Om daarop voorbereid te zijn, sluiten veel mensen voor hun reis een verzekering af voor bijstand bij een ongeval of pech. April, mei, juni en piekmoment juli zijn standaard de periode dat de meeste bijstandsverzekeringen afgesloten worden.[3] De kennis daarover is echter vrij beperkt, zo blijkt uit een bevraging van Corona Direct Verzekeringen bij 1.000 Belgen.[4] Om bijstandsverzekeringen te vereenvoudigen brengt de directe verzekeraar in samenwerking met Europ Assistance een bijstandsverzekering op de markt waarin je al je vervoersmiddelen en gezinsleden kan onderbrengen, ook als die niet allemaal bij Corona Direct verzekerd zijn, met een mobiliteitsbudget als optie. In geval van pech en bij een eventueel tekort aan vervangwagens deze zomer, kan zo’n mobiliteitsbudget een alternatief bieden.

Belgen weten soms niet welke bijstandsverzekeringen ze afsloten

Twee op de drie autobestuurders beschikt over een bijstandsverzekering bij ongeval (67%); 60% heeft er een in geval van pech. 49% van de ondervraagde Belgen heeft een bijstandsverzekering voor personen en 13% ook eentje voor bagage. Opvallend is dat er ook een groep is die niet weet of hij überhaupt een bijstandsverzekering heeft. Zo weet bijvoorbeeld 16% van de autobestuurders niet of hij een beroep kan doen op bijstand bij een ongeval, en weet 21% van de Belgen niet of hij een bijstandsverzekering voor personen afgesloten heeft. Het overgrote deel van de Belgen kan bovendien niet zeggen hoeveel ze jaarlijks betalen aan bijstandsverzekeringen. Zo weet bijvoorbeeld 75% van de Belgen niet hoeveel ze betalen voor hun pechbijstand en heeft 82% geen idee van de prijs van zijn bagagebijstandsverzekering.

Pechbijstand het vaakst gebruikt

De zomer blijkt de periode waarin mensen doorgaans het vaakst een beroep doen op hun bijstandsverzekering (voor zowel personen als voertuigen). De vaakst voorkomende interventies zijn voor autobestuurders: depannage ter plaatse in België, takeling na een panne of ongeval in België en het ter beschikkingstellen van een vervangvoertuig. Bij bijstand aan personen gaat het het vaakst om de terugbetaling van medische kosten in het buitenland en in mindere mate om repatriëring en voortijdige terugkeer.[5]

De meest gebruikte bijstandsverzekering is de pechbijstand (26% heeft die één keer nodig gehad, 10% zelfs twee keer in de afgelopen vijf jaar). De meeste Belgen hebben hun bijstandsverzekeringen al meer dan 10 jaar.

Onduidelijkheid over inhoud en verplichting van bijstandsverzekeringen

Eerder onderzoek van Corona Direct wees al uit dat de verzekeringskennis van de Belgen beter kan.[2] Niet alleen weten ze dus vaak niet hoeveel ze jaarlijks betalen voor hun bijstandsverzekeringen, ze weten ook niet altijd welke verzekering verplicht is. 4 op de 10 ondervraagde Belgen denkt zo dat een bijstand bij ongeval of een bijstand voor personen verplicht is, terwijl dat niet zo is.

Daarnaast heerst er ook verwarring over wat een bijstandsverzekering kan dekken. 40% van de ondervraagde Belgen weet niet dat een bijstandsverzekering in de meeste gevallen ook een vervangwagen kan omvatten. 35% denkt echter foutief dat zo’n verzekering ook bijstand aan een huurwagen dekt, wat nooit standaard inbegrepen is.

Overkoepelende bijstandsverzekering

“Welke bijstandsverzekeringen hebben de Belgen precies? Hoeveel betalen ze er jaarlijks voor? Wat wordt er gedekt? Het is niet altijd duidelijk. Net om dat een stuk overzichtelijker te maken, brengen we met Corona Direct Bijstand samen met Europ Assistance een bijstandsverzekering op de markt waarin je al je vervoersmiddelen, ook als die niet allemaal bij ons verzekerd zijn, en gezinsleden kan onderbrengen, met een mobiliteitsbudget als optie. Eenvoudig, transparant en op maat van de Belg”, aldus Els Blaton, CEO van Corona Direct.

Naast de traditionele vervangwagen, waaraan deze zomer een tekort wordt verwacht, kan je dus ook opteren voor een flexibel mobiliteitsbudget. Via een app kies je dan zelf voor een vervoersmiddel dat jou het beste uitkomt (bv. trein- of bustickets, elektrische step…). Naast mobiliteit binnen Europa, kan de verzekering personen en bagage zo goed als wereldwijd dekken.

---

Over Corona Direct Bijstand

Corona Direct Bijstand is een verzekering die voor 1 jaar wordt afgesloten. Op elke jaarlijkse vervaldag wordt uw polis stilzwijgend met 1 jaar verlengd.

Voor u een contract ondertekent, wordt u verzocht om kennis te nemen van deze documenten:

  1. de algemene voorwaarden
  2. het informatiedocument over het verzekeringsproduct (IPID)

Meer info op www.coronadirect.be/nl/mobiliteit/bijstand/

De bijzondere en de algemene voorwaarden hebben voorrang op commerciële brochures en op teksten op coronadirect.be

De jaarlijkse bijstandsverzekering zorgt ervoor dat u hulp krijgt in geval van pech, ongeval, vandalisme of diefstal van uw fiets of voertuig. U kunt deze verzekering uitbreiden met bijstand aan de personen in geval van ziekte, ongeval of overlijden van uzelf, de verzekerde gezinsleden of familieleden die thuis gebleven zijn, of met een bagageverzekering.

Voornaamste zaken die verzekerd zijn:

  • Pechverhelping, sleepdienst, vervoer ingevolge een defect, een ongeval of een diefstal van de fiets of het voertuig met aanhangwagen, ingeschreven in België;
  • Tussenkomst vanaf de woonplaats van de verzekerde. Vervangvoertuig of -fiets gedurende max. 5 dagen of mobiliteitsbudget tot max. 200 EUR.
  • Bijstand in geval van verlies van de sleutels van het voertuig, van het hangslot van de fiets of bij geblokkeerd hangslot of vervoerkosten tot max. 125 EUR voor het afhalen van een duplicaat sleutel;
  • Bij fietspech of -diefstal: Vervoer van verzekerde en zijn bagage tot max. 200 EUR;
  • Bagages en kampeermateriaal;
  • 5 gesprekssessies psychologische bijstand na een fietsongeval.

Optionele uitbreidingen:

  • voertuigbijstand buitenland
  • bijstand aan personen bij ziekte, lichamelijk ongeval, overlijden, natuurrampen
  • bagage

Voornaamste zaken die niet verzekerd zijn:

  • Alles wat niet expliciet gedekt is in de algemene voorwaarden
  • De prijs van vervangstukken, onderhoudskosten, diagnosekosten, herstellingskosten en kosten voor demontage van het voertuig of de fiets
  • Herhaalde defecten als gevolg van het niet herstellen van het voertuig of fiets
  • Gezondheidskuren, verblijven en behandelingen voor herstel, revalidatie en fysiotherapie
  • Diefstal van bagage en persoonlijke bezittingen zonder toezicht achtergelaten op een openbare plaats of opgeslagen in een lokaal dat ter beschikking staat van meerdere personen of achtergelaten in de niet-afgesloten koffer van een voertuig

 

Bereken zelf uw prijs en ontvang een offerte via www.coronadirect.be/nl/mobiliteit/bijstand/ of bel 02/244 23 23.

Corona Direct Bijstand is een verzekeringsproduct dat valt onder het Belgisch recht en verkocht wordt door Corona NV, Karel Rogierplein 11 in 1210 Brussel, België, RPR BTW BE Brussel 0403 263 939, verzekeringsonderneming erkend onder code 0435.

U wil een klacht indienen? Onze klachtendienst en de ombudsman zijn er om u te helpen. Meer info

De bijstand in het kader van deze polis van deze verzekering wordt door onze partner Europ Assistance georganiseerd. In het kader van uw bijstandsaanvraag zullen uw persoonsgegevens verwerkt worden conform de richtlijnen opgenomen in hun privacyverklaring. (https://www.europ-assistance.be/nl/privacy)

Perscontacten:

Karel Byloos
Corona Direct Verzekeringen
+32 497 400 096
www.coronadirect.be

Ulrike Pommée
Belfius Bank en Verzekeringen
+32 495 18 35 17
www.belfius.be

[1] Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Corona Direct tussen 24 maart en 31 maart 2022 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.
[2] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/27/huurauto-s/
[3] Data Belfius. Corona Direct Verzekeringen is een 100% dochteronderneming van Belfius verzekeringen NV.
[4] Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Corona Direct tussen 24 maart en 31 maart 2022 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.
[5] Data Belfius. Corona Direct Verzekeringen is een 100% dochteronderneming van Belfius verzekeringen NV.
[6] https://www.coronadirect.be/nl/pers/een-belg-op-vier-weet-niet-wat-burgerlijke-aansprakelijkheid-is/

Vragen of hulp nodig? We helpen je graag verder