Meisje met bulldog

Werelddierendag (4/10): slechts 1,5% van de honden in België is verzekerd

10 min. leestijd

Machelen, 2 oktober 2020 – Maar liefst 1 op de 5 Belgen heeft een hond. Tijdens de coronacrisis werd duidelijk welke niet te miskennen plaats die 1,5 miljoen honden innemen in het leven van hun baasjes. 57% van de eigenaars ziet zijn hond als een belangrijke remedie tegen eenzaamheid. Maar een huisdier kost ook geld – zo geven alle Belgen jaarlijks samen zo’n 1,3 miljard euro uit aan onder meer de voeding, dierenarts en verzorging van hun huisdier. Slechts 1,5% van de Belgische honden is echter verzekerd tegen onverwachte problemen, zo blijkt uit cijfers van directe verzekeraar Corona Direct.

Huisdieren: steun en toeverlaat tijdens de coronacrisis
In België lopen er zo’n 1,5 miljoen honden rond. In Vlaanderen zijn er iets meer huishoudens met een hond (22,4%) dan in Wallonië (18,7%). Dat cijfer ligt nog hoger bij de min 34-jarigen, waar het cijfer oploopt tot 32%. Tijdens de lockdown en de daaropvolgende maanden – waarin we met z’n allen ook meer gingen telewerken – werd extra duidelijk welke belangrijke rol ze spelen in het leven van hun baasjes. Zo ziet 57% zijn hond als een remedie tegen eenzaamheid en 46% behandelt hem naar eigen zeggen als zijn kind (Petstudie Comeos, 2018).

Honden amper verzekerd tegen onverwachte omstandigheden
Maar een huisdier kost ook geld. Zo geven alle Belgen samen jaarlijks zo’n 1,3 miljard euro uit aan de voeding, opvang en de dierenarts van hun huisdier (FOD Economie, 2016). En dan hebben we het nog niet over onverwachte omstandigheden. Medische behandelingen en de nodige nazorg kosten heel wat geld: voor een heupoperatie betaal je rond de 1300 à 1500 euro, een operatie aan de kruisband kost gemiddeld zo’n 600 euro en voor een staaroperatie lopen de kosten bij honden al snel op tot 900 à 1500 euro. Maar je huisdier kan ook weglopen van huis of opvang nodig hebben als je zelf onverwachts opgenomen moet worden in het ziekenhuis. Zo’n 1,5% van de Belgische honden is tegen dergelijke onvoorziene gebeurtenissen verzekerd, tegenover 5% in Nederland, 24% in Groot-Brittannië en zelfs 80% in Scandinavië.

Hondenverzekering wint wel aan populariteit
“Ondanks het feit dat een hondenverzekering in België nog niet zo bekend is, neemt het aantal wel gestaag toe. Steeds meer baasjes willen hun trouwe viervoeter verzekeren tegen onvoorziene omstandigheden. Op jaarbasis gaat het om een stijging van zo’n 20%”, aldus Els Blaton, CEO van Corona Direct Verzekeringen. De hondenverzekering van Corona Direct biedt een brede dekking aan een correcte prijs. De directe verzekeraar kijkt namelijk naar het ras en de leeftijd en hanteert niet één vaste prijs. Het is het interessantst om je hond van jongs af te verzekeren, maar je kunt instappen op elke leeftijd.

Over Corona Direct Verzekeringen
In 1974 werd Corona Direct Verzekeringen de eerste directe verzekeraar in België en die jarenlange ervaring leidt ook vandaag nog tot de beste service. Doordat alles via één centraal kantoor verloopt, gaat verzekeren niet alleen veel sneller en eenvoudiger, maar liggen de kosten ook lager en dat vertaalt zich automatisch in goedkopere verzekeringspremies. Met de autoverzekering per kilometer realiseerde Corona Direct Verzekeringen een Belgische primeur en die polis groeide uit tot hét stokpaardje. Daarnaast biedt Corona Direct Verzekeringen alle basisverzekeringen en een interessante hondenverzekering. Als filiaal van Belfius Insurance is Corona Direct Verzekeringen een uiterst betrouwbare partner.

Perscontacten:

Vragen of hulp nodig? We helpen je graag verder