1. Waarom worden er fietsstraten ingevoerd?

Sommige wegen hebben geen ruimte voor veilige fietspaden, waardoor fietsers zich op de rijbaan moeten begeven. Door fietsstraten in te voeren, waarop fietsers zich veilig kunnen verplaatsen, hoopt men het gebruik van de fiets te stimuleren, als alternatief voor de auto. De invoering van fietsstraten kadert dus in een ruimer mobiliteitsplan. Brussel hoopt bijvoorbeeld met hun fietsactieplan het aantal fietsers tussen 2019 en 2024 te verdubbelen en tegen 2030 zelfs te verdrievoudigen.

2. Wat is een fietsstraat?

In een fietsstraat mogen fietsers op een tweerichtingsbaan de volledige rechterhelft van de weg innemen en op een eenrichtingsbaan zelfs de volledige breedte inpalmen. Automobilisten en motors – in feite elk gemotoriseerd voertuig – mag de fietser niet inhalen, zelfs als de fietser teken doet van wel. Er wordt dan ook vermeden om fietsstraten op steile wegen aan te leggen zodat de fietser bergop geen druk voelt van het verkeer.

3. Hoe herken je een fietsstraat?

Een fietsstraat is vooral te herkennen aan het verkeersbord aan het begin van de straat. Dit is een blauw bord met een witte fietser op, gevolgd door een rode auto. Aan het einde van de fietsstraat zie je hetzelfde verkeersbord met een streep door. Daarnaast is dezelfde afbeelding vaak nog eens op het wegdek te zien. Verschillende gemeenten maken het asfalt van de fietsstraat rood, maar dit is niet altijd het geval.

4. Welke snelheid is toegestaan in een fietsstraat?

Naast de beperking dat je geen fietsers mag inhalen, is er ook nog een beperking in snelheid. In een fietsstraat mag je maximum 30 kilometer per uur rijden, ook als er op dat moment geen fietsers zijn. Er zijn geen aangepaste voorrangsregels in fietsstraten. Als er in de straat voorrang van rechts geldt, moeten ook fietsers voorrang geven aan verkeer dat van rechts komt.

5. Welke boete riskeer ik bij het inhalen van een fietser?

Als je een fietser inhaalt in een fietsstraat kan je een boete van €58 krijgen. Vooral op fietsstraten die recent zijn aangeduid vinden er veel controles plaats. Ook als er nog geen rode markeringen zijn aangebracht op het wegdek, bijvoorbeeld door de snelheid waarmee straten worden omgevormd, moet je je houden aan de regelgeving van de fietsstraat.

Ruil jij je wagen soms in voor de fiets?

Nu er in België meer wordt ingezet op veilige wegen voor fietsers, laat jij misschien ook vaker de auto staan? Voor elke kilometer die je niet met de auto aflegt, wordt je bij Corona Direct beloond. Met onze kilometerverzekering krijgen klanten die minder kilometers reden geld terug. Tegen maart 2021, zullen we 2 miljoen euro terugbetalen aan onze klanten.