Meer en meer mensen maken gebruik van zachte mobiliteit, en combineren meerdere transportmiddelen voor hun woon-werktraject.
De eerste trends tonen dat consumenten die al vóór de gezondheidscrisis van plan waren om een nieuwe of tweedehandswagen te kopen, zich aan dat plan houden. Dat geldt vooral voor mensen van wie de wagen dringend aan vervanging toe is. Andere consumenten overwegen om deze investering enkele maanden tot zelfs een jaar uit te stellen. Zowel voor een nieuwe als een tweedehandswagen.
Door de huidige economische onzekerheid verlagen veel consumenten het budget voor hun volgende auto. Zelfs als dat betekent dat ze dan moeten kiezen voor een tweedehandswagen. Autodealers worden dan weer geconfronteerd met opslagkosten. Zij lanceren meer kortingen en andere voordelen op hun wagens.

Belangrijke kortingen op de bestverkochte wagens

De autosector heeft dus alles te winnen bij kortingen. Zeker in deze periode, waarin een auto synoniem is met op vakantie vertrekken. Want voor Europese bestemmingen verkiezen vakantiegangers de wagen boven het vliegtuig.

Sinds de maatregelenversoepeling van 11 mei doen autodealers eens zo hard hun best om hun voorraden te verkopen. Daarbij hanteren ze interessante en autosalonwaardige kortingen.

In volgorde van belangrijkheid volgens merkvoorkeur op de Belgische markt:

  • Voor de Golf 7 – de favoriete wagen van de Belgen – voorziet Volkswagen een lagere prijs dan die in de catalogus. Reken trouwens op een extra cumulatieve korting van 1000 euro. Ook op andere modellen gelden stockpremies: van 750 euro voor een Polo tot 1500 euro voor een Tiguan.
  • Fiat geeft op zijn iconische Fiat 500 – de op een na bestverkochte wagen in België – kortingen tussen 2400 euro voor een Panda en 7000 euro voor een Fiat 500X.
  • De op twee na bestverkochte wagen is de Citroën C3. Het Franse merk biedt stockpremies op het hele gamma tot 8900 euro. Ook de Groupe PSA, waarvan Citroën deel uitmaakt, biedt stockpremies tot 8600 euro op bepaalde Peugeot-modellen. En kortingen van 50 procent op de opties voor de Crossback-stockwagens DS 3 en DS 7.
  • Alfa Romeo schermt met opmerkelijke kortingen tussen 4700 euro voor een Giuletta en 11.930 euro voor een Stelvio.
  • Jeep biedt kortingen tussen 6500 euro voor een Wrangler en 11.500 euro voor een Grand Cherokee. Die bedragen houden rekening met kortingen, inruil- en stockpremies.
  • Renault, met drie modellen in de top tien van de bestverkochte wagens in 2019, geeft kortingen op stockvoertuigen tot 8000 euro. Voor het Dacia-merk geldt een afbetaling op stockwagens tegen 0 procent rente.

Koop nu, betaal later

Sommige fabrikanten hanteren een andere strategie: het financiële voordeel. Zij verlengen de betalingstermijn met drie maanden. Opel maakt het bijvoorbeeld mogelijk om pas na de zomer te betalen voor wagens die nu worden verkocht.
Bij Toyota en Mercedes-Benz bestaat het voordeel uit kortingen op stockwagens en ook een verlenging van de betalingstermijnen met drie maanden.

Online info verzamelen, fysiek winkelen

Voordat kopers zich door deze kortingen laten overhalen, vertonen ze een tweeledige trend in hun gedrag.

De meerderheid is van plan om een showroom te bezoeken. Daar bekijken ze hun gewenste model van dichtbij, krijgen ze gepersonaliseerd advies van de verkoper of doen ze een testrit voordat ze daadwerkelijk kopen.
Daarnaast zoeken ze op het web naar extra info over actuele aanbiedingen. Of naar foto’s of video’s van de gewenste wagen.
Wat de aankoop zelf betreft, zien we dat consumenten nog niet bereid zijn om alles online af te handelen. De Belgische automobilist wil zijn gewenste wagen in het echt zien, zeker als hij een tweedehandswagen koopt.
Een nieuwe of tweedehandswagen op het oog? Zorg dan voor een optimale dekking. Reken daarvoor op de kilometerverzekering.